Suurenna fonttiaPienennä fonttia
Eläkeliitto
Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan piiri ry

Aitovieriltä pitoihin - Eläkeliiton kesäpäivät 15.-16.7.2017 Kaustisen festivaalien yhteydessä

Eläkeliiton kesäpäivät 15.-16.7.2017 järjestettiin teemalla "Aitovieriltä pitoihin" Suomi100 merkeissä, Kaustisen 50. musiikkijuhlien yhteydessä. Kaustisen festivaalin teemana oli Pidot.

Alla omia tuottamiamme ohjelmia:

La 15.7.2017
klo 12-13 Aitovieriltä pitoihin -avajaistilaisuus ja
Maakuntalaulu-yhteislaulukonsertti
Keskipohjanmaa areenalla täyttyi ääriään myöten.
Eläkeliiton Kaustisen ja Ilmajoen Elotuuli-kuoro toimivat esilaulajina. Kaustisen kuoroa johti Pirkko Järvelä ja säestäjänä toimi Aarre Polso, Ilmajoen kuoroa johti ja säesti Sinikka Pekkanen.
Nämä laulut laulettiin

klo 16-18 Suurella syrämmellä
Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa yhdessä. Kaikki halukkaat eivät valitettavasti mahtuneet 450 henkilöä vetävään saliin. Siitä pahoittelut.

Pohjois-Pohjanmaa aloitti osuutensa Hannu Tarvaksen juontamana. Osuudessa esiintyivät Tanhuryhmä Sitriini Oulusta, karaokemestari 2016 Heikki Saarela Kiimingistä säestäjänään Marketta Kananen Pyhäjärveltä, lausuja Terttu Aakko Oulusta, Senioritanssijat Pyhäjärveltä ja Trio Pilipalit Pyhäjoelta.

Etelä-Pohjanmaan ohjelma oli jaettu kolmeen osaan. Ensin oli vuorossa pukukavalkaadi "Äidin ompelemasta älyvaatteeseen", jossa näimme miten meidän suomalaisten pukeutuminen on muuttunut sadan vuoden aikana.
Toisena osuutena oli pienoisnäytelmä "Tultihin naimahan". Sen oli kirjoittanut ja ohjannut tilaisuuden juontaja Eija-Irmeli Lahti Seinäjoelta. Lopuksi rauhoituimme Vielä virtaa mieskvartetin (Olli Raitila, Matti Ala-Välkkilä, Seppo Kallio ja Jaakko Nummi) nautittavan laulun myötä.

Keski-Pohjanmaan osuudessa juontaja Terttu Hanhikoski oli tuskin saanut loppuun alkujuontoaan, kun lavalle rynni Erkki Kujala Toholammilta kertomaan millainen oli Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä Juhanin Turun matka.
Kanttori ja opperalaulaja Merja Wirkkala esitti kolme kaustislaiseen lapsuudenperin-töön liittyviä lauluja säestäjänään Kaarina Nisonen. Juuret Kaustisella hänelläkin.
Hääpelimannit (Risto Hotakainen, Kimmo Anttila, Timo Valo ja Tauno Anttila) päättivät tilaisuuden esittämällä kolme kappaletta: Konsta Jylhän Kesän tullessa, Otto Hotakaisen Lokakuun polkka ja kansanlaulun Minä sydämestäni rakastin sua elinaikani, joka Kimmo Anttilan tulkitsemana sulatti sydämet ja kostutti silmäkulmat.

Tilaisuus päättyi valtaisiin suosionosoituksiin. Kolme maakuntaa oli pannut parastaan ja se kyllä palkittiin!

klo 20-21 Kirkkokonsertti Kaustisen kirkossa.
Eläkeliiton Kaustisen yhdistyksen kuoro, runopiiri ja pelimannit esiintyivät. Kirkko täyttyi, vaikka samaan aikaan festarialueella oli supertähti Paula Koivuniemen konsertti, joka sekin veti Areenan alueelle ennätysyleisön. Osa vieraistamme ei pelännyt tulla katsomaan 70 vuotiasta ikinuorta Paulaa.

Su 16.7.2017
klo 10-11 "Niin ihanaa on ylistää" Kansanlaulukirkko

Kesäpäivien toinen juhlapäivä alkoi kiitoksella.
Linkki monisteeseen / kaavaan

Kirkkoherra Veli-Pekka Harju muistutti kuinka voimme jättää kipumme ja kuormamme Korkeimman kannettavaksi. Siitäkin puhuttiin, minkälaisen jäljen itse kukin jätämme ja kuinka joka ainoan elämällä on merkitystä.
Kansanlaulukirkossa ei unohdettu myöskään aitoja. "aitoviertä pitkin pääsemme perille".
Kirkkoherra Harju muistutti niin eläkeliittolaisia kuin muitakin rukouksen langattomasta laajakaistasta -sitä kannattaa käyttää.

klo 13-13.45 Pääjuhla I-osa: Aitovierillä
Keskipohjanmaa-areenalla.
Kaustisen tervehdyksen toi kunnanjohtaja Arto Alpia, valtiovallan tervehdyksen sivistysvaliokunnan pj. kansanedustaja Tuomo Puumala ja
Eläkeliiton tervehdyksen esitti pj. Eeva Kuuskoski.  Esiintyjät: Väkitukko Lappajärveltä ja PikkuOttoset, keskipohjalaisia mestaripelimanneja ja Näppärit, Hääkuoro ja Häälaulajat Arto Anttilan ja Merja Wirkkalan johdolla, Tallari.
Tilaisuus päättyi juhlalliseen Maamme-lauluun, esilaulajana Seppo Tastula.
Juhlasta tehdystä äänitteestä kuulee selvästi, miten yleisön aikuiset lauluäänten sävyt ja esiintymislavalta kaikuvat Näppärien nuoret äänet sulautuvat hienoksi kokonaisuudeksi juhlistaen säänkin puolesta onnistunutta Aitovierillä juhlaamme.

klo 13.45-14.30 tauko, ohjelmaa eri lavoilla
klo 14.30-/15.45 Pääjuhla II-osa, kaustislainen kavalkadi

Molempina päivinä oli eläkeliittolaisten omaa, sekä Kaustisen festivaalin järjestämää ohjelmaa eri pelimannilavoilla ja saleissa.

Linkki Kaustisen festivaaliohjelmaan 2017

Maakuntalaulujen harjoitusäänite

Mukana esiintyjiä kolmessapolvessa.

Sitriini Oulusta.

Äidin ompelemasta älyvaatteeseen.

Trio Pilipalit Pyhäjoelta.

Eläkeliiton Kaustisen yhdistyksen soitinryhmä kirkkokonsertissa.

Tultihin naimahan.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Taina Alanko,
El Keski-Pohjanmaan piiri, puh. 050 3421 203

Majoituspaketit myi
Sales Keskusvaraamo
69600 Kaustinen
myynti@saleskeskusvaraamo.fi
puh. 06 8229 811

Aitovieriltä opas . Tekijä Marika Sarha. Opas aitojen tekoon on jaettu kaikille yhdistyksille ja piireille.
Aitovierilä opas luettavissa issuu -palvelussa
Linkki Kaustisen festivaalien sivujen Aitovieriltä pitoihin -alasivulle